המרכז לסיינטולוגיה ישראל - האם ארון התרופות שלנו מכיל הרואין

                                 


                                        יעדי סיינטולוגיה: 
“תרבות ללא אי-שפיות, ללא פושעים וללא מלחמה, שבה בעלי היכולת יכולים לשגשג ולאנשים הגונים יכולות להיות זכויות,
                                        ושבה האדם חופשי לצמוח לעבר פסגות גבוהות יותר. אלו הם יעדי הסיינטולוגיה.” - ל. רון האברד | מייסד סיינטולוגיה

סיינטולוגיה
סמינר יעילות אישית  |  פעילויות בשנת 2018  |  

 האם ארון התרופות שלנו מכיל הירואין?

שימוש לרעה בתרופות הנמכרות ללא מרשם, הוא הנפוץ ביותר לאחר אלכוהול ומריחואנה

שימוש לרעה בתרופות הנמכרות ללא מרשם, הוא הנפוץ ביותר לאחר אלכוהול ומריחואנה, כך על פי על פי  פרסום חדש של המכון הלאומי של ארה"ב לחקר שימוש לרעה בסמים (NIDA). עוד מצוין כי מרבית בני הנוער אשר השתמשו לרעה בתרופה כלשהי שקיבלו בחינם מחבר או קרוב משפחה.
 
קיימות מספר תרופות הכוללות חומרים פסיכואקטיבים (חומרים הגורמים לשינוי במצב הרוח, מעוררי הזיות) ולכן הן נלקחות לעיתים בדרכים או בכמויות שלא על פי הנחיות רופאים, אלא לצורך השגת ההשפעה שלהן כסם. למעשה, שימוש לרעה בתרופות הנמכרות ללא מרשם, הוא הנפוץ ביותר בארה"ב, לאחר מריחואנה ואלכוהול, בקרב בני ארבע-עשרה ומעלה.
 
ריטלין, קונצרטה, אדראל, ואליום, קסנקס, תרופות לשיכוך כאבים כמו ויקודין ואוקסיקונטין ("הרואין כפרי"*)ותרופות נגד שיעול והצטננות (המכילות dextromethorphan), הן הנפוצות ביותר בשימוש כסם. אנשים נוטים לחשוב שהשימוש בתרופות מרשם ובתרופות ללא מרשם הוא בטוח יותא מאשר בסמים לא חוקיים, אך זה אינו נכון. שימוש לרעה בתרופות יכול להיות ממכר ומסוכן ולגרום להשפעות בריאותיות שליליות כולל מצב של מנת יתר, במיוחד אם הן נלקחות יחד עם תרופות אחרות או אלכוהול.
 
תרופות לשיכוך כאבים כמו ויקודין, אוקיסיקונטין (אופיואידים*) הינן בעלות השפעה הדומה להרואין, כאשר הן נלקחות במינונים ודרכים אחרות ממה שנקבע במרשם. בהתאם למחקר שבדק זאת, השימוש בהן עלול להוביל לשימוש בהרואין. כמעט מחצית מהצעירים שדיווחו, בשלושה סקרים שונים, על שימוש בהרואין לאחרונה, ציינו כי השתמשו בתרופות מרשם של חומרים אופיואידים לפני שהתחילו להשתמש בהרואין. כמה אנשים ציינו כי השימוש בתרופות המכילות אופיואידים הינו זול יותר  וקל יותר מאשר השימוש בהרואין.
 
רבים מצעירים אלו דיווחו כי הריסוק של כדורי האופיואידים, כדי להסניף או להזריק אותם, איפשר להם ללמוד שיטות של שימוש בסמים.
 
שימוש לרעה בתרופות יכול להתבצע במספר דרכים:
 
שימוש בתרופה שנרשמה במרשם עבור אדם אחר. לעיתים קרובות אנשים מציעים תרופות לשיכוך כאבים, אשר אינם נמצאות אצלהם בשימוש, לבן משפחה אחר, כאשר הם אינם מודעים לסכנות.שימוש בתרופה בכמות גדולה יותר או בצורה אחרת ממה שצוין במרשם. מרבית התרופות מגיעות בטבליות לצורך שימוש בבליעה דרך הפה, אך אלו המשתמשים בהן כסם, מרסקים אותן לצורך שאיפה או הזרקה שלהן. בדרך זו הסם מגיע מהר יותר לדם ולמוח והשפעתו מתחזקת.
 
 
אוקסיקונטין, ה-"הרואין הכפרי"
 
כיוון שחומר זה משפיע על מערכת העצבים כמו הרואין או אופיום, חלק מהמשתמשים צורכים סוג אחד של משכך כאבים אוקסיקודון, אוקסיקונטין, כתחליף או כתוספת ל-opiates (תרופות הרגעה) מהרחוב כגון הרואין. שוד מזויין של בתי מרקחת התרחש כשהשודד דרש רק אוקסיקונטין ולא כסף מזומן. באזורים מסוימים, במיוחד במזרח ארצות-הברית, אוקסיקונטין היה הסם שהדאיג ביותר את הרשויות לאכיפת החוק.
אוקסיקונטין, מוכר בצורה נרחבת כ"הרואין כפרי" בגלל השימוש שלו בקהילות שבהרי האפלצ'ים, שם הוא התגלה כבעיית הפשע הראשית בארה"ב. במחוז אחד, מוערך שההתמכרות לסם הזה היתה הגורם ל-80% מהפשיעה.
"לא חשבתי שיש לי 'בעיית סמים' – הייתי קונה את הטבליות אצל הרוקח בבית המרקחת. זה לא השפיע על העבודה שלי. הרגשתי קצת עייפה בבקרים, אבל כלום חוץ מזה. העובדה שהיתה לי בעיה, צצה בראשי כשלקחתי מנת יתר של כארבעים טבליות ומצאתי את עצמי בבית חולים. ביליתי שנים-עשר שבועות במרפאה כדי להתגבר על ההתמכרות שלי. " – אלכס
מתוך "האמת על הסמים" של הארגון העולמי  "עולם ללא סמים".
 
 
חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות
 
מה שבני נוער ומבוגרים לא יודעים אודות סמים ואלכוהול יכול להרוג אותם. הנוער בימינו חשוף לסמים ואלכוהול מוקדם מאי פעם. ההיבט המטריד ביותר של הבעיה הזו הינו כיצד שימוש לרעה בסמים מזיק לנוער שלנו, והאיום שזה מציב לעתידה של המדינה. משתמשים צעירים סובלים מיותר מחלות, נעדרים יותר ימים מבית הספר ונוטים יותר להידרדר לפשע מאשר אלה שאינם משתמשים. הפתרון הטוב ביותר הוא להגיע לצעירים עם חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות, לפני שהם יתחילו להתנסות בסמים. הרבה פחות סביר שבני-נוער וצעירים אשר יודעים את האמת על סמים יתחילו להשתמש בהם. עמותת "ישראל אומרת לא לסמים" מפעילה תכנית חינוכית למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בעזרתם של מתנדבים, בכל הסקטורים. התכנית כוללת בין היתר את הסרט התיעודי "האמת על סמים: אנשים אמיתיים, סיפורים אמיתיים.",  13 חוברות ותשדירי שירות עטורי פרסים אשר הופקו על ידי הארגון עולמי "עולם ללא סמים", אשר הוקם על ידי סיינטולוגים ופועל בתחום החינוך והבאת ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ונוער ב- 125 מדינות.
*אופיואידים ואופיאטים: האופיאטים שייכים לקבוצת הסמים המדכאים (depressants, downers) את הפעילות של מערכת העצבים המרכזית. בשימוש מופרז, לא רפואי בד"כ, הם עלולים לגרום לדיכוי נשימה ואפילו איבוד הכרה ולכן נקראים גם סמים נרקוטיים. עקב השפעתם הנרחבת על אברי הגוף באמצעות מערכת העצבים מנוצלות תכונותיהם של האופיאטים ליצירת שיכוך כאב, הרפיית שרירים והקהיית חושים וגם לעצירת שלשול, דיכוי שיעול ועוד.מקורם של חומרים אלה הוא באופיום המיוצר מצמח הפרג.
משככי הכאבים החזקים ביותר נקראים אופיאטים, שהם תרכובות דמויות אופיום. הם מיוצרים כדי לפעול על מערכת העצבים באותה הדרך כמו הסמים שמופקים מפרגכגון הרואין. האופיאטים שנמצאים בשימוש בשכיחות הרבה ביותר כוללים אוקסיקודון, הידרוקודון, מפרידין, הידרומורפון ופרופוקסיפן.

קישורים וסימוכין:

הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול  http://www.antidrugs.org.il/pages/922.aspx
 
 
 
 

##CODE##כל הזכויות שמורות. המרכז לסיינטולוגיה ישראל בע״מ © 2022 (חל״צ). למידע בנוגע לסימנים מסחריים | תנאי שימוש ותקנון האתר 
האתר הבינלאומי של סיינטולוגיה  |  דיאנטיקה |  התאחדות הסיינטולוגים הבינלאומית  |  שירותי מבוא ללא עלות 
מבחני אישיות | מרכז סיינטולוגיה ודיאנטיקה | שדרות ירושלים 39, תל-אביב-יפו (בניין "אלהמברה") | 03-6270300   צור קשר