המרכז לסיינטולוגיה ישראל - טכנולוגיית הלמידה

 

“תרבות ללא אי-שפיות, ללא פושעים וללא מלחמה, שבה בעלי היכולת יכולים לשגשג ולאנשים הגונים יכולות להיות זכויות, ושבה האדם חופשי לצמוח לעבר פסגות גבוהות יותר. אלו הם יעדי הסיינטולוגיה.” - ל. רון האברד | מייסד סיינטולוגיה
סיינטולוגיה
מהי טכנולוגית הלמידה?

האם מישהו אי פעם לימד אותך איך ללמוד משהו?
כחלק מהידע הרב שפיתח על החיים ועל האדם, ל. רון האברד, הסופר וההומניטר, פיתח את טכנולוגיית הלמידה.


כיתות עמוסות, תלמידים חסרי הישגים ו"הפרעות למידה" הם דברים שכיחים למדי בימינו. המורים נאבקים בבעיות הנוגעות לניהול כיתות לימוד בעוד מנהלים קובעים תקני משמעת חמורים על מנת לשלוט בתלמידים שלא ניתן לשלוט בהם.

במקביל, מבוגרים דואגים לגבי יכולתם להחזיק במשרה קבועה בעוד הטכנולוגיה דוהרת קדימה הרבה מעבר למיומנויות אותן הם למדו במאמץ כה רב.

ספרים רבים נכתבו על תיאוריות שונות בנוגע לחינוך וללמידה, אך הבעיות נמשכות.

מה יושב בבסיסן של כל אותן בעיות?

בבסיס כל אותן בעיות למידה, הוראה וחינוך יושבים שלושה מחסומים עיקריים שמונעים מהאדם ללמוד נושא בהצלחה.

העובדה הבסיסית היא שתלמידים נכשלים ללמוד משום שמעולם לא לימדו אותם איך ללמוד - כלומר, הם מעולם לא למדו איך לזהות את המחסומים ללמידה ואיך להתגבר על אותם מחסומים.

מהם אותם מחסומים ללמידה? התשובה נמצאת בטכנולוגיית הלמידה.

פירוש המילה "טכנולוגייה" הוא "שיטות היישום של ידע כלשהו".
"טכנולוגיית הלמידה" היא מבנה מסודר של ידע המכיל עקרונות יישומיים בנוגע ללמידה.

טכנולוגיית הלמידה שפותחה על-ידי ל. רון האברד היא לא רק שיטה נוספת ללמוד, אלא היא מאפשרת לאדם ללמוד כל נושא בהצלחה ובכך מאפשרת לו להשיג את השאיפות שהוא הציב לעצמו בחיים בנוגע לדברים אותם הוא רוצה לעשות ולדברים שהוא רוצה להיות.

טכנולוגיית הלמידה מורכבת מטכניקות ומכלים בהם יכולים להשתמש מורים על מנת להגביר את יכולות הלמידה ואת ההישגים בקרב תלמידיהם. גם התלמידים עצמם יכולים להשתמש באותם כלים ובאותן טכניקות על מנת לשפר את היכולת שלהם להבין חומרים אותם הם קראו ולמדו ולהשתמש בהם. הכלים הללו נשארים שימושיים גם לאחר מכן, כאשר אותם תלמידים מתמודדים עם האתגרים שמציבים בפניהם החיים.

למידה מוצלחת מוגדרת כפי שמוגדרת מקצוענות. מישהו שלומד נושא בצורה מוצלחת צריך להיות מסוגל להשתמש באותו נושא על מנת להשיג משהו. הוא אמור להיות מסוגל להשיג זאת במהירות, ללא טעויות ותוך שימוש בכושר שיפוט טוב. אלו הם המרכיבים להצלחה בחיים - בכל תחום ובכל נושא.

כאשר הוא משתמש בטכנולוגיית הלמידה, תלמיד יכול ללמוד נושא כלשהו - וכל בעיות הלמידה שלו יהיו נחלת העבר. אם אותו תלמיד או תלמידה הם כבר תלמידים טובים - אז בעזרת טכנולוגיית הלמידה הוא או היא יכולים להפוך לתלמיד טוב אף יותר.

עבור אנשי חינוך, טכנולוגיית הלמידה מציעה אסטרטגיות למידה מוכחות שיכולות לפתור בעיות הקשורות ללמידה ולשפר את הישגי התלמידים.

טכנולוגיית הלמידה פותחת את השער ללמידה וליישום מוצלח עבור תלמידים בכל גיל.

טכנולוגיית הלמידה מהווה פריצת דרך בנוגע לסיבה הבסיסית בגינה תלמידים נשארים אנאלפבתיים. לא מדובר בטכניקה לשינון או לקריאה מהירים. טכנולוגיית הלמידה היא שיטה יישומית המאפשרת לתלמיד לזהות ולטפל בהצלחה במחסומים ללמידה.

מעולם לפני כן לא הייתה קיימת טכנולוגייה אמיתית ללמידה. קיימת טכנולוגיה רבה לניהול בתי-ספר, עריכת תכניות לימוד ועוד. אבל טכנולוגייה אמיתית, בנוגע ללמידה בתור מסלול להשגת רעיונות ולשליטה ביכולות, הוזנחה. טכנולוגיית הלמידה ממלאת את הריק הזה.

טכנולוגיית הלמידה מתמקדת בהבנתם של שלושה מחסומים עיקריים ללמידה, הידועים בתור "המחסומים ללמידה". ידע בנוגע לאותם מחסומים מאפשר לכל אחד לדעת מתי הוא נתקל בהם וכיצד להתגבר עליהם.


המחסום הראשון - העדר מאסה
המחסום הראשון הוא העדר המאסה (החפצים הפיזיים) של הדבר אותו התלמיד לומד.

אם אדם מנסה להבין את אופן פעולתה של מכונית או כיצד להפעיל מחשב או שהוא פשוט לומד על מערכת השמש, הדף המודפס והמילה המדוברת אינם מהווים תחליף לעצם הפיזי עצמו.

יהיה קשה לאדם להבין איך להשתמש במחשב בפעם הראשונה אם לא יהיה לו מחשב ממש שם, מולו. למעשה, היעדרו של העצם הקשור עם מילה מסויימת יכול ממש למנוע כל הבנה שהיא.

העדרה של המאסה הקשורה בנושא מסוים, עלול לגרום לך להרגיש מעוך. הוא עלול לגרום לך להרגיש כפוף, מעין מסובב, מעין מת, משועמם.

אדם שלומד נושא מסויים בלי העצמים הקשורים אל אותו נושא יחווה תגובות אלה ותגובות ספצפיות אחרות.

היכולת לזהות ולטפל בתגובות הללו היא חיונית ליכולתו של התלמיד להבין את הנושא ולהשתמש בו - ואף יותר מכך - היא חיונית ליכולתו של מורה לגרום לתלמיד ללמוד נושא מסויים.


המחסום השני - מדרג תלול מידי
המחסום השלישי והחשוב ביותר הוא המילה שאינה מובנת.

הכוונה ב"אינה מובנת" היא "לא מובנת" או "מובנת בצורה שגויה". מילה לא מובנת היא מילה שלא מבינים אותה או שמבינים אותה באופן שגוי.

האם אי-פעם קראת ספר או מאמר, הגעת לסוף העמוד ולא יכולת לזכור מה קראת?

ובכן, זוהי למעשה תופעה שנגרמת ממילה שאינה מובנת כהלכה. אחרי מילה לא מובנת הכל הופך להיות פשוט מחוק מהזיכרון.

מילה לא מובנת יכולה לגרום לך להרגיש ריקנות או תשישות. היא יכולה לגרום לך להרגיש "לא שם". סוג של היסטריה עצבנית יכולה גם היא לנבוע מכך.

הנושא של מילה לא מובנת חשוב יותר ממה שניתן לשער, ומתוך שלושת המחסומים ללמידה, המילה שאינה מובנת כהלכה היא זאת שיש לה את ההשפעה הרבה ביותר על יחסי אנוש, על השכל ועל ההבנה.

זוהי המילה שאינה מובנת כהלכה שקובעת יכולת - או חוסר יכולת.

המילה שאינה מובנת כהלכה יוצרת מגוון רחב מאוד של תגובות והיא הגורם העיקרי הקשור בטיפשות. היא גם קובעת האם אדם יוכל למעשה לממש מיומנות שנלמדה או לא, ובאיזו רמה של יעילות.

מילה לא מובנת יכולה אפילו לעצור תלמיד לחלוטין במסלול ההתקדמות שלו. הידיעה כיצד לזהות מתי יש מילה או סמל לא מובנים והידיעה כיצד למצוא את אותה מילה או סמל ולטפל בכך הן קריטיות להצלחת התלמיד.
 

לקבלת נתונים נוספים על טכנולוגיית הלמידה, מלא את הפרטים הבאים:

לרכישת מדריך למידה בסיסי - לחץ כאן.

לרכישת חוברת על טכנולוגית הלמידה, לחץ כאן.

להורדת החוברת עם שלושת מחסומי הלמידה באנגלית - לחץ כאן.
 

© 2017 מרכז סיינטולוגיה ישראל. כל הזכויות שמורות. למידע בנוגע לסימנים מסחריים | תנאי שימוש ותקנון האתר

האתר הבינלאומי של סיינטולוגיה
  |  דיאנטיקה |  התאחדות הסיינטולוגים הבינלאומית  |  שירותי מבוא ללא עלות
מבחני אישיות | מרכז סיינטולוגיה ודיאנטיקה | שדרות ירושלים 39, תל-אביב-יפו (בניין "אלהמברה") | 03-6270300   צור קשר